Over de Jeugdviscursus

Voor jeugdleden van 9 t/m 18 jaar, maar ook jongens of meisjes die tijdens de cursus HVZ-lid worden, wordt elk jaar gratis viscursus gehouden.

De cursus loopt van maart tot eind april en wordt gehouden in ons eigen HVZ clubhuis op sportpark 'de Kalverhoek' op de grens van Zaandam en Wijdewormer. De avonden starten om 19:00 uur en duren tot 21:00 uur. Er is voor een klein bedrag frisdrank en chips te koop.

Leden van de Jeugdcommissie vertellen je tijdens deze gezellige cursus over alles wat met vissen te maken heeft, zoals hengels, dobbers, haken, lood en aas en voer. Alle leden van de jeugdcommissie hebben een jarenlange ervaring en zijn goede wedstrijdvissers. Voor het karper-, vlieg- en baarsvissen zijn er gastsprekers.

• Ze vertellen je welke vissoorten er in de Zaanse wateren leven, hoe je deze kunt vangen en netjes van een haakje afhaalt. Verder ook hoe je vissen moet behandelen om ze onbeschadigd weer terug te kunnen zetten.
  • Er zijn speciale avonden zoals over het vissen met kunstvliegen en het vissen op baars, karper of roofvis. Je leert kunstvliegen binden, witvistuigjes, roofvis of karper-onderlijnen maken.
  • In de les over baarsvissen wordt een baarstuigje gemaakt.
  • Op de avonden dat we over dobbers vertellen, over lood en lijn gaan we ook zelf een tuigje maken dat je dan mag houden.
  • We gaan voer maken en in april is er zelfs een praktijkochtend baars- en vliegvissen bij de Jagersplas.

Kortom, alle zaken rondom het vissen komen in de cursus aan bod en als je goed oplet tijdens de lessen, kun je het felbegeerde diploma HVZ Jeugdsportvisser behalen.

Inschrijven
Wil je goed leren vissen èn vangen schrijf je dan hier vóór 1 maart 2017 in. Voor HVZ- Jeugdleden is deelname gratis.

Let op!  De cursus gaat alleen door bij minimaal 10 inschrijvingen!