Nieuwe nota dierenwelzijn Zaanstad vastgesteld.

Woensdag, 25 september 2019

Wat is hiervan voor jou van belang?

Op 11 juli stond bij de gemeenteraad van Zaanstad de vaststelling van de nota dierenwelzijn op de agenda. De oude nota dateerde uit 2009. Voorafgaand hadden we als HVZ, bij een bijeenkomst op het gemeentehuis met maatschappelijk betrokken partners (natuur- en dierenorganisaties), ingesproken en input gegeven om zo gezamenlijk te komen tot de nieuwe nota dierenwelzijn.
Daarna hebben we nog diverse stukken aangeleverd om de belangen van de hengelsport in Zaanstad te onderstrepen.

De concept-nota die uiteindelijk voor lag, bood voldoende perspectief voor de hengelsport.
Toch leek het ons goed de raadsleden voorafgaand aan de vaststelling per e-mail persoonlijk nog nader te informeren. Op verzoek van de Partij voor de Dieren werd de behandeling doorgeschoven na het zomerreces en waren er door hen diverse amendementen en moties ingediend.
Zoals onder andere het beëindigen van de uitgifte en verlenging van de huurovereenkomst van Zaanstad aan de HVZ en het stoppen met het geven van vislessen op de basisscholen. Een duidelijk ontmoedigingsbeleid om uiteindelijk de hengelsport een halt toe te roepen.

Na ruggespraak met en ondersteuning van de federatie MidWest en Sportvisserij Nederland heeft de HVZ als reactie aan de gemeenteraadsleden persoonlijk een tweede e-mail verzonden. Op 19 september was het zover. De hengelsport gerelateerde moties werden door de gemeenteraadsleden ter zijde geschoven en kregen vrijwel geen steun.
De nieuwe nota dierenwelzijn is vastgesteld en de hengelsport, de HVZ in het bijzonder, wordt benoemd. Jaarlijks zal er een overleg zijn met de maatschappelijk betrokken partners.

De HVZ blijft de belangen voor de hengelaars in de Zaanstreek behartigen en we blijven alert dat de waterkwaliteit en daarmee een goede visstand wordt geborgd. De forse vissterfte dit voorjaar in Zaandam Zuid geeft de noodzaak aan. Ook de toenemende verzilting vormt een aandachtspunt.

Mijn dank gaat uit naar iedereen die bij bovenstaand beschreven proces betrokken is geweest.

Wim de Vries,
voorzitter