Onze HVZ Hengelsportbeurs geweldig succes!

Dinsdag, 27 februari 2024

Wat een drukte op onze beurs.

HVZ hengelsportbeurs in Wormer een succes!

Op zondagochtend 25 februari opende wethouder Rick Ossendorp van de gemeente Wormerland de jaarlijkse hengelsportbeurs van de HVZ in de sporthal van Wormer. Al voor de opening om tien uur stonden meer dan driehonderd bezoekers gespannen bij de ingang te wachten. De verwachting dat het wel eens druk kon gaan worden werd bewaarheid. De nieuwe locatie bleek goed te vallen bij de bezoekers.

Met een subtiele zwaai van een hengel onthulde de wethouder een waardecheque, een gulle gift van de HVZ, die voorzitter Wim de Vries, hem aanreikte. Een tegoedbon voor het organiseren van gezamenlijke visuitjes tussen vrijwilligers van de HVZ en bewoners van zorgcentra in Wormerland. Deze geste verraste de enthousiaste wethouder, die beloofde dit mooie sociale initiatief ten volle te ondersteunen.
Vervolgens nam de wethouder uitgebreid de tijd om de beurs grondig te verkennen, waarbij vooral de activiteiten van de jeugdafdeling, maar ook de innovaties op het gebied van elektrisch varen en loodvrij vissen zijn interesse wekten. Na zijn rondgang sprak hij zijn lof uit: "HVZ is een buitengewoon actieve vereniging met een schat aan diverse commissies."

De toegewijde vrijwilligers van de HVZ hadden de sporthal omgetoverd tot een waar hengelsportparadijs, compleet met marktkramen, een uitnodigend terras en een levendige ruilbeurs vol met hoogwaardige hengelsportartikelen. Achter de kraampjes stonden enthousiaste vertegenwoordigers van hengelsportwinkels, verschillende commissies van de HVZ, visreisbureaus, watersportcentra (met zelfs complete visboten!), en andere gerelateerde organisaties. Bezoekers keerden huiswaarts met geweldige koopjes en prachtige prijzen, gewonnen via het rad van fortuin, of de tombola. De ruilbeurs bruiste van activiteiten, waar veel geliefde items van eigenaar wisselden. Een nieuwe activiteit vormde de regelmatig gehouden demonstraties: Visfileren door Visling.
De recent gemaakte HVZ-stickers werden gretig meegenomen door de HVZ-leden.

Het ervaren horecapersoneel van de sporthal in Wormer, Het Heinen Huis, wist vooraf niet wat ze konden verwachten, maar speelde op een geweldige manier in op de hongerige en dorstige bezoekers en standhouders.

De lootjes van de tombola werden heel serieus, door de uit het publiek geplukte Nikki, uit een met doek afgeschermde emmer getrokken.

Voordat voorzitter Wim de Vries het winnende lotnummer van de met prachtige prijzen gevulde, tombola mocht noemen, bedankte hij de op dat moment aanwezige bezoekers, standhouders en de vrijwilligers. Zonder de belangeloze inzet van hen is het niet mogelijk om de hengelsportbeurs in deze omvang te organiseren. De hoofdprijs, een prachtige Minnkota elektrische buitenboordmotor, beschikbaar gesteld door Boat Innovation uit Nieuwkoop, werd gewonnen door het echtpaar de Jong. Mevrouw de Jong werd er helemaal stil van.

De met name van televisie bekende Marcel van Roosmalen was op de beurs gespot en we waren benieuwd of hij via de media hier aandacht aan zou geven. Op maandag (26/2) in het programma Van Roosmalen & Groenteman op NPO 3 om 20.25 uur presenteerde hij een soort van minireportage. Af en toe cynisch maar bovenal positief.
Verder was er op maandag al een paginagroot verslag in het Noord Hollands Dagblad en op zondag maakte RTV Zaanstreek in en rondom de sporthal een video.
Veel positieve aandacht vooraf en achteraf via de (sociale) media.

Vrijwilliger Nico Pinxteren, vorig jaar nog aanwezig als ambassadeur bij de entree van de beurs, is ons ontvallen. Met een groepje HVZetters hebben wij hem de vrijdag voor de beurs de laatste eer bewezen in het crematorium. Jammer dat hij deze beurs niet meer mocht meemaken.

Al met al was het met bijna 1.300 bezoekers op een nieuwe locatie een zeer succesvolle dag met alleen maar tevreden gezichten. Als beursorganisatie gaan we evalueren en organiseren we voor de vrijwilligers een welverdiende barbecue. Daarna gaan we ons al weer richten op de editie van 2025. De eerste standhouders hebben zich al hiervoor gemeld.

Wim de Vries.