Alles weer Spic en Span en nu houden zo!

Maandag, 25 maart 2024

Wel veertig vrijwilligers van onze HVZ hebben de handen uit de mouwen gestoken. Lees er hier alles over

Vang5-actie van HVZ geeft een opgeruimd gevoel!!

Op zaterdag 23 maart, de landelijke opschoondag, heeft de Hengelsport Vereniging Zaanstreek (HVZ) voor het eerst deelgenomen aan de Vang5-actie, een initiatief van Sportvisserij Nederland. Samen met de sportvisserijfederatie Midwest waren bijna veertig personen gemobiliseerd om de oevers van populaire Zaanse viswateren te ontdoen van zwerfvuil.
Veel dank gaat uit naar Wendy Boonstra van de federatie, die eerst al op onze hengelsportbeurs veel propaganda maakte en in aanloop in de voorbereidingen een geweldige ondersteuning heeft gegeven. Ze was zelf ook zeer verrast over het grote aantal vrijwilligers.

Voorzitter Wim de Vries verwelkomde de deelnemers hartelijk in het clubgebouw, waar ze voorzien werden van koffie en koek, waarna een groepsfoto werd gemaakt.

Foto: Evert Ruis

Vervolgens verspreidden de deelnemers, verdeeld in vier groepen, zich naar verschillende locaties, waaronder het Noordsterpark en de Watering in Wormerveer, het Jagersveld en de Jagersplas, en de Gouw te Zaandam. Op de locaties werden, om nog meer ruchtbaarheid aan de actie te geven, beachvlaggen geplaatst van de HVZ, Vang5 en van de federatie Midwest.

Tussen de hagelbuien door werden de werkzaamheden voortvarend aangepakt. In slechts twee uur tijd werden meer dan vijftig vuilniszakken vol zwerfafval verzameld, variërend van plastic en glazen flessen tot snoepwikkels, plastic zakken en piepschuim. Een aantal hondenbezitters gaven aan de actie zeer op prijs te stellen en mooi dat een hengelsportvereniging dit organiseert.
De gemeente Zaanstad had dertig afvalzakhouders beschikbaar gesteld en zorgde voor de afvoer van de gevulde vuilniszakken.
Vermeldenswaardig was de aanwezigheid en inzet van raadslid Peter Kranenburg (Democratisch Zaanstad). Jammer dat hij per 4 april stopt met zijn politieke carrière.

Na afloop keerden de deelnemers enthousiast en met een opgeruimd gevoel terug naar het HVZ-clubgebouw, waar ze genoten van soep en broodjes. De kinderen werden beloond met een goodybag en prijzen bij het inleveren van een volle bingokaart.
Bas en Marten worden bedankt voor het verzorgen van de catering.

De spontane reacties van de vrijwilligers maakten duidelijk dat dit initiatief voor herhaling vatbaar is. Wellicht dan op wat andere locaties in Zaanstad, maar mogelijk ook in de gemeente Wormer.

Alle opruimers nogmaals bedankt,

Wim de Vries (voorzitter HVZ)