Fantastische Jeugdvisdag in Zaandam

Maandag, 1 juli 2019

Afgelopen zaterdag is met zeer veel succes de Jeugdvisdag in de Zaan in Zaandam gehouden. Lees hier het verslag

VERSLAG JEUGDVISDAG VAN 29 JUNI IN ZAANDAM

Wij kijken terug op een mooie en warme dag (31+ graden) waarin de jeugd het al vissend goed naar de zin heeft gehad.
80 enthousiaste kinderen hebben veel geleerd van de ervaren vissers en begeleiders die zich belangeloos hebben ingezet om deze loodvrije jeugdVISdag tot een succes te maken.
De jeugd vermaakte zich uitstekend op deze dag, dit was ook te merken aan het feit dat zij het hebben volgehouden tot het einde van de dag, zonder te klagen. Ondanks de toch echt wel zeer hoge temperaturen. Heel erg knap dat ze dit vol hebben gehouden, petje af voor de jeugd!
Vroeg in de ochtend verzamelden alle deelnemers zich langs de Zaan bij de Den Uyl brug. Na een korte uitleg werden de groepen verdeeld en gingen zij als groep naar 1 van de klaargezette vis clinics.
Zo was daar het vaste stok vissen, het feeder vissen, streetfishing, het vissen op roofvis met de altijd populaire roofvisboten en als laatste maar zeker niet de minste het karper vissen.
Eenmaal aangekomen bij de toegewezen clinic werd er duidelijk uitleg gegeven door de ervaren vissers, de begeleiders hielpen daar waar nodig was. Er werd door de jeugd (en ouders) met volle aandacht geluisterd naar wat de vissers te vertellen hadden. Hierna mocht de jeugd zelf aan de slag met de door de vrijwilligers mee gebrachte vis spullen. Zo konden zij bijvoorbeeld zelf ervaren hoe het voelt om te vissen zittend op machtige viskisten met prachtige hengels die vooraf helemaal klaar voor gebruik waren gemaakt.
Dit gebeurde onder toeziend oog en uitleg van ervaren wedstrijdvissers en een heuse vismeester die ook de goede en diervriendelijke manier van het onthaken van de vissen heeft uitgelegd. Plaatsnemen in een echte roofvisboot met alles erop en eraan en helemaal klaar om op het water op roofvis te gaan vissen wat ook gebeurde. Het was echt een machtig gezicht vanaf de kade, laat staan hoe de jeugdvissers zich gevoeld moeten hebben.  Streetfishing vanaf de kade met splinternieuwe streetfish hengels, deze waren speciaal voor deze jeugdVISdag beschikbaar gesteld door Sportvisserij MIDWEST Nederland.  Ook het feedervissen kwam aan bod met doorgewinterde feedervissers. De karper clinic was ook zeer goed uitgerust met bekende karpervissers die geduldig als leermeesters van alles lieten zien en hebben uitgelegd.
Samen met de jeugd maakte zij o.a. ook de belangrijke en goede karper onderlijnen, deze kregen zij zelfs van de karpervissers mee na afloop van het onderdeel!
Elke clinic duurde 45 minuten, daarna werd er door de jeugdgroepen in maximaal 15 minuten gerouleerd, zodat iedereen bij elk onderdeel aan bod kwam.

Tussen de middag was er voor iedereen een goed verzorgde verse lunch geregeld, met dank aan Het Zaanse Bakkertje en de uitdelende vrijwilligers. Kinderen en ouders maar ook de vissers en begeleiders konden zodoende ook even verkoeling vinden onder de Den Uyl brug, daar stonden lange tafels en banken in rijen opgesteld en daar werd de lunch genuttigd.
Even verderop stonden de toiletten van ECO Toilet dus wie even moest kon dat ook snel doen. (bedankt eco toilet!)
Na de lunch stonden de jeugdvissers alweer te trappelen om van start te gaan bij de volgende clinic!

Aan het einde van de dag kregen de deelnemers bovenop de mooie drink bidon die zij bij aanvang kregen (om de hele dag water en limonadesiroop te kunnen pakken) ook nog een goed gevulde rugtas met allerlei mooie hengelsport goodies daarin.
Zo verliep deze prachtige dag en mogen wij spreken van een geslaagde jeugdVISdag waar de kinderen en ouderen in een ontspannen setting van elkaar hebben geleerd, en de jeugd ook heeft geleerd om op een verantwoorde wijze te vissen, daar was en is het ons uiteindelijk allemaal om te doen!
Wij willen via deze weg onze dank uiten aan alle vrijwilligers die deze hele dag echt hun best hebben gedaan om er wat moois van te maken!  Ook gaat onze dank voor het mede organiseren van deze fantastische jeugd VISdag uit naar: Sportvisserij MIDWEST Nederland, HSV Hilversum, Algemene Weesper Hengelaars Bond en de AHV.

Allemaal bedankt namens de HVZ jeugdcommissie