Over de Vliegvisafdeling

De HVZ-vliegvisafdeling 'Zaanse Vliegvissers' stelt zich voor

De HVZ Vliegvisafdeling - in vliegviskringen beter bekend als Zaanse Vliegvissers - biedt zowel beginnende als gevorderde vliegvissers een prima stek. Van elkaar leren staat voorop en schept een goede onderlinge band. De volgende activiteiten komen door het jaar heen aan bod.

Thema-avonden
Elk jaar houden we meestal een drietal thema-avonden. Er wordt dan een specifiek onderdeel van het vliegvissen nader toegelicht door een eigen lid, of door een gastspreker.

Vliegbinden
Tussen herfst en voorjaar worden de vliegendozen goed gevuld. Dat gebeurt om de twee weken op een donderdagavond.

Voor beginners is er een cursus vliegbinden eerste- en tweedejaars. Daarna is er het zogenaamde vrij-binden, waarbij er onder leiding van ervaren instructeurs allerlei vliegen gebonden kunnen worden; van een miertje tot een full dressed zalmvlieg.

Werplessen
Een belangrijk onderdeel van het vissen met kunstvliegen is het werpen. Om de vis niet te verjagen is een goede presentatie van de vlieg noodzakelijk. Het beheersen van de vliegenlijn betekent dan ook vaak meer gevangen vis.

Vissen

Het zelf maken van kunstvliegen is al erg leuk is om te doen, maar nog leuker is om met diezelfde vliegen een mooie vis te vangen! Daarom organiseren we een paar vistripjes per jaar, variërend van een dag tot een lang weekend in Nederland en een enkele keer in het buitenland. Er wordt ook vaak door de leden onderling in kleine groepjes gevist. We vissen dan meestal in het Twiske, Geestmerambacht of in het Veerse- en Oostvoornse meer.

Kosten
De kosten van deelname aan alle activiteiten van de afdeling en voor het benodigde bindmateriaal bedragen € 34,- per jaar, of een deel daarvan als je je in de loop van het seizoen aanmeldt. Je moet wel lid zijn van de HVZ.

We komen bij elkaar in het nieuwe HVZ home aan de Zuiderweg 72G in Wijdewormer, waar je altijd welkom bent om eens kennis te maken met deze actieve HVZ-afdeling 'Zaanse Vliegvissers'.
Ons emailadres is: vliegvissen@hvznet.nl