Over de commissie Karpervissen

Vissen op onze karpers doen we graag zo goed en visvriendelijk als mogelijk is. Daarom hebben de Zaanse Karpervissers gezamelijk wat richtlijnen opgesteld die in het voordeel van onze vissen, hobby, medevissers, buurtbewoners en dus uiteindelijk jezelf zijn. Neem ze even door en prent ze in je gedachten. Dan gaan we er daarna ook naar handelen natuurlijk.

Een nachtje in HVZ water op karper vissen kan met onze Nachtvisvergunning en met drie hengels kan ook.   Lees er hier meer over!

Richtlijnen Zaanse Karper Vissers; de “tien geboden”

1 Gebruik een dikke onthaakmat: Leg deze op een zo vlak mogelijke ondergrond (indien dit niet mogenlijk is gebruik dan een hangend model of krib, ter bescherming van uw vangst).

2.Voorkeur heeft het gebruik van uitsluitend haken met helemaal geen of anders een zeer kleine weerhaak (‘micro barb’)

3.Gebruik een zo veilig mogelijk onderlijnsysteem, dit ter bescherming van de karper. Voor een voorbeeld zie bijgesloten link: visveilig loodsysteem

4.Gebruik bij voorkeur geen gevlochten lijn. Door de eigenschappen van deze lijn kan de vis snel beschadigen. Gevlochten lijn heeft geen rek en de bek van de karper is erg zacht, dit in tegenstellig tot bijvoorbeeld snoek of snoekbaars.

5.Houd je vis stek altijd schoon en rustig. Voorkom klachten van omwonenden of andere partijen zodat je na het vissen nog eens op deze plek terug kunt keren.

6.Drillen is niet u tegen de karper, maar de karper tegen u. Ga dus niet ‘hard tegen hard’ staan drillen, maar toon zelfbeheersing en respect voor de vis.

7.Gevangen karper dient zo snel mogelijk in hetzelfde water te worden teruggezet (‘catch and release’). Advies is dan ook om geen bewaarzak(ken) te gebruiken.

8.Indien een gevangen karper gefotografeerd moet worden, houd deze dan constant nat en vlak boven de onthaakmat vast (liefst niet hoger dan 50 cm boven de onthaakmat). Lopen met de vangst in de hand wordt ten zeerste afgeraden.

9.Voor het nachtvissen in de Zaanse wateren dient u in het bezit te zijn van de HVZ nachtvistoestemming. (Het gebruik van schuilmiddelen wordt gedoogd maar is niet opgenomen in de APV van de gemeente). Plaats het schuilmiddel alleen op een open plek en zorg dat deze rondom benaderbaar is voor handhavers en verenigingscontroleurs, maar ook voor uw eigen veiligheid.

10.Wij adviseren een zogenaamde ‘First Aid Kit’ beschikbaar te houden en deze waar mogelijk te gebruiken. Voor een voorbeeld zie bijgesloten link: https://www.hengelsportfauna.nl/nash-medicarp-first-aid-kit.html

Als jullie zelf nog leuke ideeën hebben voor activiteiten rondom het karper vissen of behoefte hebben aan een workshop met info over een bepaalde vorm van het vissen op karper stuur dan even een e-mail aan karpervissen@hvznet.nl en we gaan er mee aan het werk om hier invulling aan te geven.

Houdt deze website in de gaten voor meer activiteiten van de HVZ Commissie Karpervissen.