Nieuwe visvijver voor HVZ jeugd en instructie op het AZ complex.

Vrijdag, 4 december 2020

Omdat de regenwaterberging op het AZ complex moest worden uitgebreid ontstond de gelegenheid een vis en instructie vijver te creëren vlakbij ons verenigingsgebouw op sportpark "de Kalverhoek" Hierin was al een natuurlijk bestandje aan karpers en giebels aanwezig. Update: Inmiddels is de vijver gevuld gereed om in te kunnen vissen Wanneer het water wat tot riust is gekomen gaan ook de vissen er in.

HVZ Visvijver op het complex van AZ

Op vrijdag 27 november zijn de werkzaamheden aan de vijver begonnen en uitgevoerd door de firma de Jong en Roel v/d Stoel uit Wijdewormer in opdracht van de Gemeente Zaanstad.
Om de vijver leeg te pompen en de vis eruit te halen had men woensdag al de waterpomp welke aan het eind van de vijver stond aangezet.  Die  moest het water achter een schot pompen om afgevoerd te kunnen worden. Maar na inspectie vrijdag ochtend ontdekten we een groot lek bij het schot het water kwam weer terug de vijver in.

Dit werd natuurlijk gerepareerd en alles is weer in werking gezet om het leeg te pompen.  We hadden een flinke vertraging hierdoor opgelopen dus de vrijwillige helpers van de HVZ (Hans Jacobs, Ton Moed , Joop Gruis en ik) moesten toekijken en afwachten of er die dag noch vis geschept kon worden. Later in de middag werd er besloten om maandag verder te gaan omdat er nog te veel water bleef staan.

Zaterdag en Zondag is de vijver door ons in de gaten gehouden of de pomp genoeg water weg pompte
Op maandag wilden we starten. Uiteindelijk konden we pas op maandagmiddag beginnen om vis over te zetten. De eerste vangst waren 30 karpers groot en klein en een spiegel plus tien tallen giebels

De laatste karpers van die dag ongeveer 40 werden in het donker gevangen. Totaal zijn er 70 karpers uitgehaald.
Dinsdag na flinke regen buien was de vijver weer gedeeltelijk volgelopen en was het vis scheppen moeilijk. Maar in de middag zijn er toch weer tientallen uitgehaald. Woensdag is er pas echt begonnen met baggeren. Totaal wordt er 750 kuub bagger afgevoerd en zijn we verder gegaan met vis scheppen ( dit was echt een zware klus )
Alle vissen zijn er uit gehaald. Ongeveer tussen de 4 en 5 honderd vissen en als alles volgens plan verloopt beschikt HVZ straks over een mooi stukje water om lekker rustig te vissen.

Wat ons opviel dat er geen snoek of snoekbaars , brasem enz in de vijver zat, alleen maar karpers en giebels
Als u interesse heb kom gerust langs om een kijkje te nemen de vijver lig op het AZ complex ingang bij de Loods van HVZ ( trek wel je laarzen aan )

Het is de bedoeling dat deze visvijver gebruikt gaat worden voor de Jeugd en om lekker ontspannend te vissen met een pennetje en vaste stok met elastiek.
HVZ en de karper commissie wenst u veel vis plezier
Bas Witte

Inmiddels zit er weer water in onze nieuwe HVZ vijver.