Het HVZ-Lagerweij streetfishing team vist een verdienstelijke wedstrijd in Amsterdam!

Vrijdag, 28 juni 2024

Verslag streetfishingwedstrijd HVZ Lagerweij streetfishingteam

Gerwin Kuiper en Frans Hogeterp blikken terug op 4e streetfishingwedstrijd in Amsterdam.
Op zondag 23 juni 2024 organiseerde Sportvisserij Midwest Nederland alweer de vierde streetfishingwedstrijd, tevens de laatste wedstrijd van de competitie, in Amsterdam. HVZ Lagerweij streetfishingteam, bestaande uit Gerwin Kuiper en Frans Hogeterp, deden met succes mee.
Na twee eerdere wedstrijden in Alkmaar en Hoorn, besloot het team om de wedstrijd in Haarlem te skippen. Zaterdag 22 juni werd er alvast gevist om te kijken waar wel of geen vis te vangen was. De weersomstandigheden waren die dag nog redelijk bewolkt, terwijl de voorspelling voor zondag zonnig weer beloofde. Na een succesvolle visserij op zaterdag en met een uitgekiende strategie in het achterhoofd, gingen Gerwin en Frans op pad naar hengelsportwinkel Lagerweij in Westzaan voor wat reservemateriaal.

Zondagmorgen om 6:30 uur vertrokken ze onder een kraakheldere hemel met de zon die volop scheen. Vanwege de verwachte warmte had de organisatie de wedstrijd vervroegd van 08:00 tot 12:00 uur. Bij aankomst op de Houtmankade, het verzamelpunt, waren er al diverse teams aanwezig. Na een bak koffie en wat gezellige gesprekken, ging om 8:00 uur de wedstrijd van start. Met circa 40 teams, elk bestaande uit twee personen, werd er gevist in de binnenstad, binnen een parcours uitgezet door de organisatie. Boa's en controleurs van de Amsterdamse Hengelsport Vereniging hielden toezicht.

Gerwin en Frans hadden zichzelf een kleine handicap opgelegd door te kiezen voor een stek aan de andere kant van het parcours. Na een half uur stevig doorlopen (altijd bang dat een ander team eerder op de stek zou zijn) konden ze beginnen aan de uitdaging om zoveel mogelijk centimeters roofvis te vangen. De centimeters van de 5 grootste baarzen, 3 grootste snoekbaarzen en 2 grootste snoeken telden mee.

Na een moeizame start met slechts één baars in het eerste uur, bleek dat de vangstmogelijkheden van zaterdag op zondag compleet anders waren. De strategie werd dus aangepast en er werd gericht gezocht naar vis. Dit pakte in de loop van de wedstrijd beter uit: ze vingen uiteindelijk twee snoekbaarzen (de derde wilde niet bijten) en vijf baarzen, waarbij ze het aantal centimeters van de vissen regelmatig wisten te verbeteren. Om 12:00 uur was het helaas einde wedstrijd.

Terug op de Houtmankade, na een warme en zweterige wandeling van zo'n drie kwartier, genoten ze van een welverdiende koude consumptie. Daar hoorden ze dat relatief veel deelnemers weinig of geen vis hadden gevangen. Dit bevestigde hun conclusie dat het te zonnige weer de boosdoener was, aangezien snoekbaarzen daar niet van houden.

Uitslagen en cijfers:

•In totaal werden er meer dan 100 vissen gevangen (niet alle vangsten werden gemeld).
•De grootste baars was 42 cm.
•De grootste snoekbaars was 76 cm.
•Totaal aantal cm nummer 1: 320 cm
•Totaal aantal cm nummer 2: 316 cm
•Totaal aantal cm nummer 3: 274 cm
•Met 227 cm behaalde het HVZ Lagerweij streetfishingteam een verdienstelijke 5e plaats.

Ondanks dat ze niet op het podium eindigden, kijken Gerwin en Frans terug op een geslaagde dag met fraai weer. Ze bedanken de organisatie van Sportvisserij Midwest Nederland en de Amsterdamse Hengelsport Vereniging voor de geslaagde wedstrijd.

Wil je ook gaan streetfishen? Op 31 augustus houden we een workshop, zie de aparte aankondiging!

Lees hier de gehele uitslag in PDF