Geslaagde visdag in Westzaan op school bij de Kroosduiker.

Maandag, 8 juli 2024

Visles op basisschool De Kroosduiker in Westzaan

Op 5 juli 2024 was vismeester Peter van Hengelsport Vereniging Zaanstreek op bezoek bij groep 7 van basisschool De Kroosduiker in Westzaan voor een visles.
Eerst kregen de 21 leerlingen een biologieles over vis en viswater, waarna ze aan de waterkant zelf konden ervaren hoe leuk het sportvissen is.

De theorieles bevatte drie hoofdthema’s:
1) Het leven en de leefomgeving van vissen.
2) Hoe kan je vissen leren herkennen.
3) De basisprincipes van vissen vangen met de vaste hengel.

Bij ieder onderwerp werd telkens benadrukt dat er zorgvuldig en respectvol met de vissen moet worden omgegaan, zoals vasthouden van de vis met natte handen, voorzichtig onthaken en snel en voorzichtig terugzetten in het water. De theorieles werd afgesloten met een oefening in het voorzichtig onthaken van gevangen visjes met behulp van een hakensteker en een kuststof vis.

Daarna kwam het leukste deel van de dag, namelijk het vissen zelf!

Buiten stonden 5 ervaren HVZ-vissers klaar met opgetuigde hengels om de scholieren allereerst te coachen bij het inwerpen, want op deze dag was dat best lastig met de stevige zuid-westen wind. Tevens boden zij hulp bij het onthaken van de gevangen visjes en vernieuwen van het aas op de haak.
Vismeester Peter liep rond om wat lokvoer bij de dobbers te werpen en gesneuvelde vistuigjes te vervangen.

Na iets meer dan anderhalf uur kwam er een einde aan deze mooie dag. Een deel van de kinderen wilde graag nog langer doorvissen, maar er waren er uiteraard ook een paar bij die het inmiddels wel gezien hadden.

In totaal zijn er 48 vissen gevangen. Mede daardoor was het voor alle deelnemers en vrijwilligers een bijzonder geslaagde visles.